fredag

Culture Club listar: 5 favoritskådespelerskor

1. Meryl Streep - 62 årig amerikanska. Signum: Näsan. Utnämnd till den bästa nu levande filmskådespelerskan av flera amerikanska tidningar! Vi kan inte mer än hålla med. Dessutom är hon cool och feministisk privat! Favoritfilmerna är Deer Hunter, Broarna i Madison County, Mitt Afrika, Mamma Mia!, Tvivel och miniserien Angels in America. Antal Oscars: 2 (för Kramer mot Kramer - 1979 och Sophies Val - 1982) och innehar rekordet med 16 nomineringar (inkl vinsterna).

2. Cate Blanchett - 42 årig australiensiska. Signum: Hennes mörka röst! Rollen som lärarinnan som startar en sexuell relation med en minderårig elev i Notes on a Scandal (2006) är kanske den bästa rollprestationen hon gjort, men framförallt har hon en oerhörd bredd. Blanchett har spelat allt från Bob Dylan i Im not there till drottning i Elizabeth och alvprinsessa i Sagan om ringen-triologin. Antal Oscars: 1 (för The Aviator - 2004) och ytterligare 4 nomineringar.


3. Kate Winslet - 36 årig brittiska. Signum: Nakenscener! Slog igenom med dunder och brak i Titanic (1997), och har sedan dess, precis som motspelaren och nära vännen Leonardo Di Caprio, gått från klarhet till klarhet med filmer som t ex Eternal Sunshine of the spotless mind, Finding Neverland, Revolutionary Road och Little Children. Antal Oscars: 1 (för The Reader - 2008) och ytterligare 5 nomineringar




4. Juliette Binoche - 47 årig fransyska. Signum: Trikoloren. Filmvalen de senaste åren har inte varit klockrent, men vi gillar henne ändå. Särskilt i filmer som De älskade på Pont-Neuf, Frihet - den blå filmen och Den engelska patienten. Antal Oscars: 1 (för Den engelska patienten - 1997) och ytterligare 1 nominering.  





5. Julianne Moore - 51 årig brittiska. Signum: Sitt eldröda hår! Rolig och fräck privat, och en CV utöver det vanliga med roller i Magnolia, En enda man, The Big Lebowski, Children of men bara för att nämna några! Antal Oscars: 0, men nominerad vid 4 tillfällen.

onsdag

James Franco on drugs?



Det här klippet sammanfattar James Francos hostning av Oscarsgalan



måndag

Black Swan - Dansa din djävul

Med filmer som som Requiem for a Dream och The Wrestler har Darren Aronofsky blivit en kraft att räkna med. Det jag älskar med honom är att han vill gå bortom det vanliga och istället visa oss något vi aldrig sett förut. Hans utflippade filosofiska film The Fountain är ett strålande exempel på det, även om den inte hör till mina favoriter. Med undantag för The Wrestler – som förvisso är mycket bra men inte nyskapande – så bjuder han hela tiden på någonting nytt. Black Swan är inget undantag.

Filmen handlar om Nina (Natalie Portman), en lika perfektionistisk som ensam balettdansös som lever en mycket mycket torftig tillvaro i New York. All vaken tid spenderar hon i danslokalerna eller hemma med sin kontrollerande mamma. Hennes balettkompani förbereder sig inför den stora premiären av Tjajkovskijs Svansjön – en av de klassiska baletterna. Konkurrensen om huvudrollen som den vita och svarta svanen är stenhård. Uttagningen sätter en enorm press på Nina och det är början på en ond spiral som bara kan leda till en kolapsad mental hälsa. Nina lider filmen igenom. Det finns tydligen inget gott som inte har något ont med sig - för trots att hon lyckas få rollen inbillar man sig aldrig att detta är en film som kan sluta lyckligt. Ninas vansinne stegrar i takt med att premiären närmar sig och när ridån går upp sitter man som på nålar. Balettvärlden känns mycket olustig och avskräckande i Aronofskys tappning, men trots det tror jag att det här är början på en uppgående trend för konstformen.


I Black Swan gör Natalie Portman en vansinnig fysisk transformation genom att gå ned 9 av sina 53 kilon för rollen samtidigt som hon lärde sig dansa balett som ett proffs (nåja, i mina otränade ögon i alla fall).
Det här är en film som bättre än någon jag kan komma på gestaltar hur man självförvållat kan åsamka sig både fysisk och psykisk skada till den milda grad att man blir vansinnig. Vad Natalies fysiska förvandling beträffar har jag inte sett något liknande sedan The Machinist med kameleonten Christian Bale. Men det är inte bara Natalie som lider – under filmens gång påverkar den även mig både fysiskt och psykiskt. Hon var väl värd sin Oscar för bästa kvinnliga huvudroll och i ärlighetens namn var det ingen annan som egentligen var ens i närheten av att få den.

En bra thriller blandar gärna in element från skräck-genren och det gör Black Swan ofta och effektivt. Specialeffekterna är många och extremt välgjorda, i det avseendet att allt känns helt autentiskt. 
Att välja ett tema som först kändes taget från ingenstans (en thriller om balett!) och av det sedan göra en underbart vacker och drabbande parafras av Svansjön, i en film som kretsar om samma föreställning är fullständigt lysande. Black Swan inger aldrig hopp och är som ett slag i magen i en becksvart danslokal men trots det vill jag bara ha mer – mer film av Darren Aronofsky!

Elias Aupeix Persson

söndag

100 filmer du bör se: # 6 Blade Runner

Bok-tips: En dag av David Nicholls

Läste en bra bok härom veckan, eller snarare lyssnade på den: En dag! Den är från 2009 och är skriven av britten David Nicholls. Det en kärlekshistoria invävd bland livskriser, vägval och lite brittisk populärkultur. Att sammanfatta bokens handling får den att låta ganska banal och sliten, men låt er inte avskräckas!

Dexter och Emma spenderar en natt och en dag tillsammans efter att de båda tagit examen från Edinburgh College i slutet av 80-talet. Hon är vänstertjejen från arbetarklassen, och han den omåttligt populära killen från societeten. De är på många sätt varandras motpoler, men trots det (eller kanske just därför) växer det fram en stark, men inte helt okomplicerad, vänskap. Under 20 års tid får vi följa deras liv; ibland nära sammanvävda och andra gånger helt frånskilda varandra. Boken och dess osentimentala språk och pessimistiska livsåskådningar växte på mig, och jag var djupt bestört och tom när historien om Dex och Em nått sitt slut och allt var över.

Tydligen håller filmatiseringen på att spelas in i detta nu med Anne Hathaway (Djävulen bär Prada) och Jim Sturgess (An Education) i huvudrollerna. Jag känner mig skeptisk; det osar platt kärleksdrama lång väg.

Fanny Söderström